Post-corona sport: Sådan undgår du skader

Vi glæder os alle til, at vi igen kan få lov at dyrke idræt efter en lang pause under corona, hvor det helt sikkert har kriblet i både fingre og fødder for at bevæge – fordi den daglige gåtur er bare ikke nok. Vi kommer her med gode råd til dig, som måske har lidt for meget iver i forhold til at komme ud at bevæge dig.

Brug sportstape til udsatte områder

Har du tidligere haft skader, som har det med at dukke op igen, eller døjer du bare med ømme muskler? Når du starter op igen her, så skal din krop vænne sig til at arbejde hårdt igen i bestemte bevægelsesmønstre, og derfor vil du komme til at få ondt. Hertil bør du bruge kinesiologitape til ankel, hvis det er her, du har ondt, men du kan også bruge til alle andre stedet på kroppen.

Sørg for at varme godt op

Det mest simple og mest forudsigelige råd, men vi kan simpelthen ikke komme udenom det. God opvarmning er alfa og omega, hvis du vil præstere, da du ellers kan risikere at sætte dig selv meget langt tilbage. Hvis du eksempelvis spiller fodbold, så er særligt din lyske og dine baglår udsatte, hvis du ikke varmer ordentligt op.

Brug eventuelt varmecreme

Der findes heldigvis midler, som kan hjælpe dig med at varme godt op. Varmecreme kan du smøre på dine udsatte områder, hvis du gerne vil supplere din opvarmning med eksterne midler. Sørg eksempelvis for at smøre din lyske godt ind, da du meget nemt kan overstrække den, hvis du går ind og sparker til en bold.